tisdag 22 juni 2010

Hos min vän Sara

Alla i gruppen har fått en vän som ska ta hand om oss när vi är här i Tz. Vännen är från den tz gruppen, och de ska fråga hur vi har det, visa oss runt, berätta och hjälpa med tolkning mm.

Idag var jag o Sandra hemma hos min vän Sara. Ja, det blev de två Z/Sarorna i gruppen som fick varandra - och vi håller koll på oss. Hon bor i ett hus en bit utanför området, och hon bor med sin mamma, bror, syster och säkert några till (jag fick inte riktigt kläm på det där) i ett hus på ca 40m2.

Vi fick ett slags iste, gjord på någon frukt, kokat vatten och socker. Jag och Sandra kollade på varandra, bad en bön om att vattnet ska vara bra och drack. Det var beskt och sött på samma gång. Speciell smak, men inte illa. Så kom hon in med nyrostade jordnötter som fortfarande var varma och knäppte i skalet när de svalnade. gottit!

vi pratade om olika djur som fanns i området, och jag frågade om de hade några apor.
Apor, nej, det fanns inte där i trakten.
Då gick jag ut i hallen och tog på mig min apdräkt som fick följa med, och gick in. Skräckblandad förtjusning spred sig i rummet när jag lät och uppträdde som en apa, och hälsade på de i rummet. Barnen skattade så de höll på att kikna, och då släppte isen mellan oss.

Här finns så otroligt trevliga människor, som sprider värme och glädje omkring sig till oss i gruppen. Lätt att börja prata med vem som helst egentligen (som kan engelska) och spännande att genom våra nya vänner i gruppen få lära känna Tanzania.

Nu spelar syrsorna utanför fönstret, och södra korset lyser på stjärhimlen nednför den upp-ochnervända månen.

God natt. Zara

1 kommentar:

  1. Men oj så roligt att läsa era inlägg!!!!!!! Jag läser med spänning! idag är det strykning och börja packa lite, och träffa vår hyregäst( hoppas vi) och sen lyssnar jag på webben på Nyhem: Magnus Malm!
    Halv fins väder... alltså jämtländsk sommar!

    SvaraRadera